You are here: Home > Technika i technologia > Gaźnik elektryczny

Gaźnik elektryczny

W gaźniku elektronicznym opracowano takie rozwiązania, aby tradycyjny gaźnik mógł współpracować z elektronicznym układem sterującym. Tym samym uzyskano to, że zjawiska fizyczne mogą być przekształcone na sygnały elektryczne. To umożliwiło m.in. współpracę z sondą lambda i ekologiczne spalanie mieszanki. Jednym z takich rozwiązań jest układ gaźnikowy Ecotronic. Pod względem elektrycznym w odróżnieniu od systemów wtrysku benzyny, występują dwa nowe podzespoły. Jest to nastawnik przesłony wstępnej, który ustawia ją w pozycji zamknięcia podczas rozruchu oraz nastawnik przepustnicy, który reguluje jej położenie za pomocą elektrozaworu do podciśnienia lub elektrozaworu do otoczenia. Integralną częścią jest potencjometr, który określa położenie trzpienia regulacyjnego. Uzupełnieniem i rozszerzeniem funkcji ABS jest układ regulacji poślizgu kół przy ruszaniu ASR, który ogranicza obracanie się kół napędowych z poślizgiem, zwłaszcza przy dostarczeniu zbyt dużej mocy na śliskiej nawierzchni. Oba układy ABS i ASR we współczesnych samochodach są ze sobą zintegrowane i posiadają wspólne EUS, w którym zapisane są programy pracy obu systemów.

Stan pracy układu przeciwpoślizgowego polega na przyhamowywaniu jednego lub obu kół napędzających przy pomocy układu hamulcowego wyposażonego w układ elektrohydrauliczny. Niezbędnym wymogiem dla pojazdów posiadających ASR jest zastosowanie tzw. „elektronicznego pedału przyspieszenia”. Zasada działania tego urządzenia polega na umożliwieniu integracji układu elektronicznego ASR w stopień otwarcia przepustnicy nawet wbrew woli kierującego.

Comments are closed.