You are here: Home > Technika i technologia > Nowe typy

Nowe typy

Otrzymywane dotychczas kauczuki syntetyczne nie dorównywały w pełni kauczukowi naturalnemu. Nawet do tak bardzo uniwersalnego i cenionego kauczuku butadienowo-styrenowego trzeba przy produkcji opon samochodowych dodawać kauczuk naturalny. Swoje doskonałe właściwości zawdzięcza kauczuk naturalny uporządkowanej budowie. Jak wiemy, łańcuchy jego makrocząsteczek zawierają cząsteczki izoprenu tak połączone, że występuje prawie wyłącznie odmiana cis (98%). Kauczuk syntetyczny zawiera natomiast obie odmiany (cis i trans). W ostatnich 15 latach rozpoczęto produkcję tzw. kauczuków sterospecyficznych. Specjalne katalizatory (metaloorganiczne związki litu lub glinu) umożliwiły stereospecyficzną polimeryzację monomerów.

Polega ona na tworzeniu makrocząsteczek, których elementy są jednakowo zorientowane w przestrzeni. Syntetyczny cis-poliizopren ma właściwości prawie zupełnie odpowiadające właściwościom kauczuku naturalnego. Z butadienu otrzymuje się równie dobry stereospecyficzny kauczuk polibutadienowy. Opony samochodowe z kauczuków stereospecyficznych eksploatuje się tylko o 10% krócej niż bezkonkurencyjne dotychczas opony z kauczuku naturalnego. Nic więc dziwnego, że produkcja kauczuków stereospecyficznych rozwija się szczególnie szybko.

Comments are closed.