You are here: Home > Technika i technologia > Świece

Świece

Zasadniczym celem świecy zapłonowej jest inicjacja zapłonu mieszanki paliwo-powietrznej. Odbywa się to na zasadzie tzw. przeskoku iskry między elektrodami świecy pod wpływem napięcia generowanego w uzwojeniu wtórnym cewki zapłonowej. Ważnym parametrem decydującym o poprawności zapłonu jest dobór wartości cieplnej świecy. Świeca zapłonowa I o dużej wartości cieplnej (tzw. „świeca gorąca”) charakteryzuje się dużą powierzchnią izolatora, przez co przejmuje znaczną ilość ciepła w niewielkim stopniu odprowadzając go do silnika. Świeca zapłonowa 2 o średniej wartości cieplnej charakteryzuje się mniejszą powierzchnią izolatora w porównaniu ze świecą gorącą i lepiej odprowadza ciepło do silnika. Świeca zapłonowa 3 o małej wartości cieplnej (świeca zimna) posiada małą powierzchnię izolatora, dzięki czemu przejmuje nieznaczną ilość ciepła bardzo dobrze odprowadzając go do elementów silnika.

Zasadniczym zadaniem, które stawia się przed systemem sterowania jest automatyzacja pracy poszczególnych układów pojazdu. Podstawowe funkcje sterujące, które wykonywał układ mechaniczny przejmowane są przez sterownik i elementy wykonawcze. W obszarze silnika i napędu układy elektroniczne sterują zapłonem i wtryskiem paliwa, pracą automatycznej skrzyni biegów. W układach podwozia i nadwozia sterują wspomaganiem układu kierowniczego, zawieszeniem, zapobiegają poślizgowi kół, zwiększają komfort oraz bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów uruchamiając poduszki powietrzne i napinacze.

Comments are closed.